Massa vegades he
sentit que aquesta generació actual és la millor preparada de la història del
país, i em demano perquè. Veig molt diploma amb poca substància, i sobre tot
poca experiència viscuda de manera estimulant, cosa que comporta una quasi nul·la
capacitat de sorprendre’s.
La societat s’ha
tornat anodina, indolent diria jo. Tenim un sistema educatiu tòxic; uns
pedagogs desmotivats i en general ineficients, perquè han estat educats també
en un sistema merament expositiu, que no valora la metodologia ni el procés com
essència de l’aprenentatge. Tenim, en fi, uns joves amb l’aspiració (aquells
que poden) d’anar col·leccionant uns màsters (paraula horrorosa, com si la
saviesa la pogués donar un diploma) veritablement buits de coneixement profund,
que tan sols tenen com a objectiu col·locar-los laboralment de manera còmoda en
el sistema i donar-los una gèlida prosperitat.
Tots plegats hem
defugit de la responsabilitat de crear el nostre propi destí.
Confiem per
exemple en una democràcia que ens compta cada quatre anys, però per la que no
comptem per res més enllà de posar la papereta en una urna.
Ens hem
deshumanitzat. I molt em temo que l’actual és una desorientació interessada,
que obeeix a un pla per protegir els interessos d’una minoria que cada dia te
més poder econòmic, financer i ja també polític.
Ja no escollim a
qui ens mana, aquesta és la tragèdia del nostre temps. I els qui manen utilitzen
als polítics per introduir-nos la por i la mentida.
Hem de rectificar
urgentment aquesta deriva, revisar profundament els models sobre els que hem
construït la societat.
Hem de recuperar
el poder de l’ésser humà. I es curiós, perquè com be diu Ben Rattray en una
entrevista en “La Contra” de La Vanguardia, “Mai abans a la història la gent
havia tingut tant poder”. Però n’hem de ser conscients d’això, de com hem
viscut, i adoptar la decisió de ser responsables de la nostra vida, i assumir
la nostra capacitat de canviar situacions si ens comprometem en fer-ho.
El nostre poder
està en saber que podem ser lliures en les nostres decisions, si ho fem sense
por i amb amor. La prioritat és treure’ns la por del damunt. Saber que la
realitat que veiem es producte de la nostra percepció, i que aquesta depèn del
nostre nivell de consciència. La diferència entre la veritat i la mentida és el
nivell de saviesa conscient que tinguem. Els mitjans controlen la nostra
sensació del que és possible. Hem de superar aquest límit. Perquè cadascuna de
les nostres decisions i de les nostres accions forma part d’una actuació
integral col·lectiva, i te un impacte en el benestar de tots i del món.
L’educació es clau
per aconseguir-ho, però la seva missió no pot ser fabricar individus vàlids per
a la productivitat econòmica, sinó persones capaces de col·laborar amb empatia i
en connexió interdependent. El paradigma actual de competitivitat ha de donar
pas a un lideratge distributiu , amb la intel·ligència com una experiència
compartida. L’aprenentatge no es produeix a través de la mera exposició, sinó
per l’experiència, per la participació i els significats compartits. La veritat
no és el dogma, sinó comprendre com es relaciona tot entre sí. L’autèntic
aprenentatge profund es produeix en interdependència, on tots són mestres de
tots, amb el grup com una continuació del propi ésser, i en una vivència
integral des dels tres centres, l’emoció, l’instint i la racionalització. La
nostra pròpia història ens diu que només des del cervell racional no serem
feliços, perquè allò que entra només pel cap mai no ho sabrem de veritat.
Aquesta situació
que ara vivim no es una crisi de l’economia, dels bancs o de les empreses: Qui està en
crisi som els humans, que estem en un moment en que hem de decidir com volem
viure. I, no ho oblidem, la crisi sorgeix perquè tenim propòsits col·lectius que
no estan en harmonia amb l’evolució.
Bon dia, Pau:
ResponderEliminarExcel·lent article!!, amb el que hi estic totalment d'acord. I demès t'afagirè respecte als resultats del sistema educatiu actual, que a través de la meva feina de documentalista a la pàgina web de subhastes d'art on treballo, rebem currículums de Llicenciats en Belles Arts ABSOLUTAMENT PLAGATS DE FALTES D'ORTOGRAFÍA, REDACCIÓ, etc., la qual cosa resulta esfereidora si aquesta gent han d'optar a una feina que requereix coneixements, estudis i sobre tot PASSIÓ per l'art.
Els mestres i professors actualment són funcionaris que només tenen en ment dues paraules: JULIOL i AGOST. Els hi manca vocació, han perdut autoritat i els seus coneixements són paupérrims. I per postres, molts estan especialitzats: si donen matemàtiques no poden donar literarura PERQUÈ NO EN SABEN (paraules textuals d'un professor). I jo afagiria NI INTERÈS PER SABER-NE!!!
Curiosament, però, resulta que estan apareixent més éscoles de reforç - amb la qual cosa, els pares paguen doble - que mai. Quasi es podria dir que aquesta pot ser la via per inculcar als alumnes, tant d'escola pública com privada, altre tipus de coneixements, a banda dels que precisen, per poder estimar les humanitats.
Parles de lideratge. Mentre estiguem en un sistema com l'actual que absorveix i manipula qualsevol iniciativa, no es farà rés. Es més, ja s'encarregat el sistema educatiu de anul·lar i liquidar als possibles liders, a base de subcultura.
Canviar el sistema? Soc del parer que només es pot fer d'una manera radical, i evidentment, ningú si avindrà. Pot ser aquesta crisi i ajudarà. Les crisis també tenen factors positius, encara que no es vegin.
No obstant, tot està molt fotut. La cultura cada vegada és més pobre. La gent no llegeix ni aprofundeix, el cinema ofereix només un paupèrrim i tecnológic espectable, els programes de ràdio només conviden a les tertúlies de política. I tot plegat provoca que el coeficient intel·lectual baixi cada vegada més - en 30 anys ha baixat 6 punts - i l'intel·ligència es menysprei.
No perdem l'esperança, però siguem realistes. S'han d'endurir proves universitaris, s'ha de premiar el mèrit i l'esforç i s'ha de ser competitiu no per esfonsar sinó per millorar dia a dia.