viernes, 22 de marzo de 2013

LA CIUTADANIA AL RESCAT D’ELLA MATEIXA

Sota el títol “La Ciutadania al rescat d’Europa”, l’associació  “Endavant Europa”, que te la seu a la nostra ciutat i que va ser fundada per l’enyorat Joan Bellavista i Portell, va organitzar la setmana passada una xerrada-col·loqui per commemorar l’Any Europeu dels ciutadans, que va comptar amb la presència de l’arquitecta Itziar González Virós.
L’ex regidora barcelonina va estar magnífica en la seva exposició, durant la qual va parlar de una iniciativa que ha sorgit dels moviments socials a Catalunya amb l’objectiu de fer política d’una altra manera i apropar el poder a la gent: el “Parlament ciutadà”.

Mentre la conferenciant explicava de manera gràfica la idea, (podeu veure a sota el dibuix que va fer la Itziar per fer-la més comprensible), jo anava confirmant una idea que mantinc fa temps, la de que la crisi que patim ha estat necessària, i que forma part de la dinàmica de l’evolució. Quan s’arriba a un punt crític, un punt de bifurcació, el sistema es col·lapsa, i només pot esfondrar-se del tot o reorganitzar-se d’una altra manera per seguir evolucionant.


La crisi ens ha servit, entre altres coses, per adonar-nos que la història no segueix una trajectòria lineal de progrés i millora del benestar, com de manera excel·lent descriu també Josep Fontana en el seu darrer llibre. Les societats poden anar enrere, i no només en termes econòmics (les anomenades “crisi cícliques” del capitalisme), sinó també polítics i ètics. La majoria de la població ha perdut nivells de renda i s’ha produït un gran empobriment de l’ample classe mitjana que es va crear en les tres dècades posteriors a la segona guerra mundial; per altra banda, la riquesa ja no es reparteix de manera justa ni hi ha equitat fiscal.
Però, a més d’això, la democràcia representativa està essent qüestionada, i gran part dels paradigmes que ens han regit han saltat pels aires.
A Espanya, el règim polític creat a la Transició ha quedat deslegitimat i col·lapsat, i l’arquitectura institucional (la “volta”, com li diu Itziar González) desprestigiada sense excepció. Lo qual, afegit a que som un país amb el teixit productiu destrossat, no ens presenta un panorama gaire galdós. És la nostra una política sense debat profund, sense llenguatge rigorós, plena de demagògia, sectarisme i promeses que són un insult a la intel·ligència. Certs discursos, només es poden entendre venint de personatges que des de la seva mediocritat menystenen a la ciutadania. La política com espectacle bast i pobre.

Però crec sincerament que tot això ha estat necessari. ( veieu aquí el meu post “Bendita crisis”: hhttp://paulimojedano.blogspot.com.es/2012/05/bendita-crisis.html )

Al cap i a la fi, el que passa en l’escena política no és sinó un reflex del que som nosaltres mateixos. Ara ens toca agafar consciència i assumir responsabilitat. Convertir-nos de veritat en ciutadans, deixant de ser súbdits silenciosos i passius.

Amb la física quàntica hem entès que la realitat que observem no te límits, i que només existeixen probabilitats que permeten construir noves realitats que es concreten segons la voluntat de l’actor, en aquest cas cadascú de nosaltres convertits també en actors socials col·lectius.
En canvi, vivim encara en la il·lusió de creure en un progrés lineal, assumint una visió tràgica i determinista de l’ésser humà i de la societat; la qual cosa explica el conformisme actual.

Diu Ken Wilber a la Consciència sense fronteres, que “És com si la nostra percepció de la realitat no sigui més que una illa rodejada d’un vast oceà de consciència sense cartografiar, les onades del qual s’estavellen contínuament contra els esculls que ha creat a manera de barreres la nostra percepció”.
Hem de ser conscients que el món no és quelcom aliè que hi ha allà a fora separat de nosaltres. No només podem influir en la nostra realitat, sinó que podem crear-la. L'acte vital és el de participació. Participatiu és el concepte clau que ens ofereix la mecànica quàntica. Qualsevol societat és producte, en cada moment, dels actors i factors que bateguen en ella i interactuen per configurar la realitat política, social, econòmica....

Com deia Martí Pol, “tot és possible”. El potencial que tinguem dependrà de com interactuem entre nosaltres i amb el context. Pensant en això, arribo a la conclusió de que l’actual sistema i les seves estructures se sostenen perquè no les hem qüestionat de veritat, perquè seguim plens de pensaments i creences rígides que segresten la nostra capacitat de conèixer, i eviten que puguem accedir a una comprensió més ample de la realitat que voldríem. A base de cedir responsabilitat hem  adquirit una visió tràgica, limitada, de la nostra vida i del nostre paper social.
Estem “atrapats” pel sistema. No vivim. Sense ànima ni propòsit, ens hem convertit en titelles que es mouen al ritme que ens marquen els autors d’un discurs buit, només enaltit per uns mitjans captius.

I què hem de fer, us podeu demanar, per a sortir d’aquest cercle?
D’entrada, perdre la por. Cadascú de nosaltres te el poder de decidir el que vol fer de la seva vida, de deixar d’anomenar “destí” a allò que ens limita. No ens hem de queixar per la situació del món, perquè aquest és reflex de nosaltres mateixos; mai podem dir ni fer més del que som.
Tan sols podrem canviar les nostres vides, crear un món millor, si entenem cóm funciona i quines són les regles de joc. Ens hem de conscienciar que només podem aportar valor fora de la nostra zona còmoda. La majoria de gent amb prou feines ho intenta, es conforma amb satisfer les necessitats immediates, i acaben depenent d’altres persones, o de l’Estat, per sobreviure.
A la llarga, això és frustrant, i s’arriba a actuar des de una anònima i muda desesperació. La vida no es guia per la inspiració; i no pot inspirar tampoc la vida dels altres.
Aquest és el resultat en les seves vides quan la gent es mou entre acceptar els valors dels qui “manen” i limitar-se a projectar-los als qui te per sota, i segueixen i segueixen aquesta cadena perversa sense trencar-la.

Costa apartar-se del sistema, ja ho se. Si fos fàcil molta gent ho faria. Però no hi ha alternativa digna. Hem de començar a transgredir regles establertes, sortir del marc, pensar d’una altra manera..... En certa manera hem de morir; però es que, si no morim, si no matem el personatge, no apreciarem la nova vida que necessariament ens ha de venir. 

"Acerquense al borde, les dijo. No podemos, tenemos miedo, contestaron. Acerquense al borde, repitió. Y se acercaron. Él los empujó......y levantaron el vuelo (Guillaume Apollinaire)



4 comentarios:

  1. Excel·lent article i per descomptat, interessants les reflexions que plantejes.

    Les crisis són necessaries per redreçar criteris, i situar a les persones en la seva auténtica realitat. Les crisis obliguen a moure's, a ser creatiu i efectivament a no tenir por. No obstant, quan creas o endegues un negoci endevant i veus que el temps passa i no s'obté resultats, la desesperança comença a passar factura, un sentit de culpabilitat et colpeja i no saps per on anar.

    Aquesta crisi hauria de redreçar un sistema polític obsolet i decadent, però un sistema educatiu que ha donat péssims resultats, també s'hauria de redreçar. Però, qui ho farà això? On es troben nous valors, noves persones al servei de la població i que paraules com patria, honor, llealtat, humiltat o entrega tinguin sentit?.

    Penso que s'hauria d'inculcar els valors de la caballeria, aquells de l'Edat MItja en que es lluitava per alguna cosa més que les terres, i que el sentit de la vida va més enllà del materialisme al que estem sotmesos. Què estem aquí per aprendre i evolucionar, i que els cops del "destí", o sigui, les proves de la vida, tenen un sentit, tot i que quan ho passem, no el sabem veure.

    Tot i així, cal tenir en compte un concepte: No estem en crisi; ESTEM EN GUERRA. Aquesta és la TERCERA GUERRA MUNDIAL, sense trets, però amb les mateixes misèries humanes, tant terrible com la destrucció de poblacions.

    I com que estem en guerra, hem de lluitar.Qui no ho fa, ja ha perdut. La pregunta és: tenim prou capacitat per lluitar?

    ResponderEliminar
  2. Estic totalment d'acord amb el que diu na Marta Teixidó en quant el que estam passant no és sols una CRISI, sino més aviat una guerra sense armes. Per aixó, i encara que l'home és l'animal menys gregari i social de la creació, solament podrem avançar unint-nos i fent front a aquestes amenaces. Per aixó la meva proposta, que en realitat és intentar reimplantar sol-lucions ja plantejades duran el trnscurs de la història, consisteix en crear petites comunitats en les que primi la col-laboració abans que la competició, i el compartir abans que el tenir, etc..... Aixó sembla una utopia, d'aquí el nom d'Eutopia; però no com a somni irrealizable, sino el de convertir aquest món en un eu= bon topia=lloc.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. D'acord. Estem en un canvi sistèmic, que afectarà molts àmbits de la nostra vida, des de l'economia a l'educació, passant per la política i la manera de relacionar-nos. Canvi necessari, i l'actual situació que anomenem crisi no és més que una lliçó que necessitem aprendre per evolucionar. Sempre recordo la frase que em deia un mestre, "la vida ens repetirà la lliçó que necessitem aprendre les vegades que calgui, fins que efectivament l'haguem après". Les coses venen quan han de venir. Es clar que només podrem avançar units, però això és repetir quelcom que ja "és". Estem interconnectats, és expressió de la Llei universal "El que és a dalt és abaix, i el que és a baix és a dalt". Tots som el mateix, tots som Un. El nostre problema és que tenim una percepció limitada de la realitat. Hem après erròniament que estem separats, i que cadascú de nosaltres som quelcom aillat dels altres. Hem de canviar la percepció, i per això és necessari consciència, responsabilitat i educació

      Eliminar
  3. Marta, podem anomenar-la "guerra" o "crisi evolutiva". Les persones som capaces d'evolucionar, no només de manera "genètica" com creuen el materialisme científic, sinó també espiritual, cap a estats més elevats de consciència i felicitat. Però també som capaces d'involucionar e els dos àmbits. I la gran contribució per exemple del budisme és que fa de l'evolució o la involució una qüestió "personal", que implica les nostres intencions i ments individuals. Tenim "responsabilitat" de pensar, decidir i actuar d'una altra manera en el nostre àmbit personal per aconseguir un canvi global. pensar en global però actuant en la nostra zona de control. Respecte a una altra cosa que dius, "hem de lluitar". Crec que la vida no és lluita sinó despertar. Si lluites no sents. Allò al que et resisteixes persisteix. La capacitat necessària és per a Ser, no per a lluitar. No es tracta tant de saber-ho tot com de comprendre-ho tot.

    ResponderEliminar