"Hi ha
dos racons de l'univers que amb tota seguretat pots millorar. Un ets tu mateix,
l'altre, el lloc on decideixis anar un cop hagis millorat "
Dijous 24 d’abril
passat, Tecnocampus Mataró va organitzar una Jornada sobre Internacionalització
d’empreses i per presentar la connexió entre el nostre territori i South
Florida, amb l’objectiu de convertir Mataró en el Hub de les empreses catalanes
i espanyoles cap a la Florida, un territori dels més dinàmics i diversos dels
EUA, amb el quart PIB més elevat entre els estats de la Unió, quasi 800 mil
milions de $. La Florida és una zona amb:
·
Múltiples sectors de interès
·
Potencial econòmic
·
Potencial de mercat
·
Plataforma cap a Hispano Amèrica
·
Font de recursos
La jornada s’ubicava dins el projecte de treball estratègic que s’està
portant a terme, en el marc del Mataró Marítim, des de la consultora GM&L
( especialitzada en nous mercats i internacionalització d’empreses http://www.gmlnewmarkets.com/index.php/es/)
amb l’Ajuntament
de Mataró, el Consorci del Port de Mataró (http://www.portmataro.org/) i Tecnocampus
Mataró Maresme (http://www.tecnocampus.cat/).
El primer que hem
de saber es que internacionalitzar les nostres empreses és possible. I per
fer-ho possible hem de canviar dues coses: la nostra percepció i la nostra
actitud. Necessitem creure-hi, i necessitem
tenir visió global.
Hem de tenir clar
també que aquí no valen paraules sinó tenir una visió, fer camí i estar
disposat a pagar el preu necessari (no hi ha resultats sense inversió). S’ha de
fer tot un treball previ que és indispensable per afrontar el procés
d’implantació en un mercat nou com pot ser el de la Florida, i que ens permeti
dimensionar be els riscos, doncs la sola intuïció no garanteix l’èxit.
L’ impuls a la internacionalització de la
que sovint parlen les institucions i governs, no funciona mai si no sabem
perquè hem de sortir i si no sabem aproximar-nos a l’entorn del mercat a on
volem anar. Perquè no estem parlant d’una decisió ocasional presa per
solucionar un mal moment en el nostre mercat actual, sinó d’una voluntat de
presència estable en un nou mercat. I amb aquest objectiu, es tracta de
treballar per cercar contactes que ens estructurin agendes de valor fora dels
circuits habituals dels organismes oficials, aconseguir una base estable de
clients, i de crear filials, sucursals o trobar partners. És important tenir en
compte per tant, que el repte de anar a altres països no és una fugida ni una
escapada, sinó una opció de creixement i expansió natural. Hem de crear
un full de ruta que busqui modernitzar el procés empresarial i generar un
ecosistema de relacions i elements que puguin ajudar-nos en el mercat destí.
La internacionalització és sobre tot
una actitud. I hi ha dos factors especialment importants, a més de l'anàlisi i
de l'opció que es triï a nivell estratègic, que determinaran l'èxit o fracàs
del pla: l'equip i la forma en què ens organitzem.
Són molt importants els factors
següents:
·
Visió comuna
·
Compromís
·
Participació de l’equip
·
Estratègia
·
Competències de l’equip per actuar en
incertesa i pressió
Al final, l'autèntic repte és globalitzar
la ment de l'organització. Qualsevol organització que vulgui sortir a
fora ha de tenir en compte una sèrie d'aspectes que poden dificultar la
implantació d'un pla d'internacionalització si en la companyia no ha existit
històricament una trajectòria internacional. Ser una companyia global implica
canviar molts processos i formes de treball, i la resistència al canvi en
aquest aspecte pot ser molt gran. És essencial també conèixer la idiosincràsia
i el llenguatge de l’entorn en el que ens mourem. Per això dic que la
internacionalització és, en gran part, una actitud.
Les nostres empreses no
tenen altra sortida que la internacionalització, obrir nous mercats; i fer-ho
bé, amb un coneixement adequat de l'entorn, mesurant els riscos, de la mà de
qui té experiència i pot oferir contactes adequats i una bona interlocució i
suport de les institucions d'aquell mercat. I el Sud de la Florida és una zona
extraordinàriament interessant per diverses raons, però destaca sobretot el fet
que és una porta no només per a la resta dels EUA, sinó la plataforma més
important per al mercat Llatinoamericà. Miami és avui la capital de negocis d'Hispanoamèrica,
seu de moltes multinacionals i de les principals empreses dels països emergents
del Sud del continent americà, i és el principal destí inversor del capital
iberoamericà.
La idea és establir de
manera permanent i intensa un intercanvi empresarial entre el Sud de la Florida
i Mataró-Maresme-Catalunya. Per això aposten també les institucions i
organismes de representació empresarial d'ambdós territoris. Gran oportunitat,
no ja per a Mataró, sinó per a tot el país.
L’alcalde de
Mataró, Joan Mora, en la clausura de la Jornada d’Internacionalització
No hay comentarios:
Publicar un comentario