viernes, 3 de mayo de 2013

MATARÓ-SOUTH FLORIDA: CONNEXIÓ GENERADORA D'OPORTUNITATS


"Hi ha dos racons de l'univers que amb tota seguretat pots millorar. Un ets tu mateix, l'altre, el lloc on decideixis anar un cop hagis millorat "

Dijous 24 d’abril passat, Tecnocampus Mataró va organitzar una Jornada sobre Internacionalització d’empreses i per presentar la connexió entre el nostre territori i South Florida, amb l’objectiu de convertir Mataró en el Hub de les empreses catalanes i espanyoles cap a la Florida, un territori dels més dinàmics i diversos dels EUA, amb el quart PIB més elevat entre els estats de la Unió, quasi 800 mil milions de $. La Florida és una zona amb: 
·         Múltiples sectors de interès
·         Potencial econòmic
·         Potencial de mercat
·         Plataforma cap a Hispano Amèrica
·         Font de recursos

La jornada s’ubicava  dins el projecte de treball estratègic que s’està portant a terme, en el marc del Mataró Marítim, des de la consultora GM&L ( especialitzada en nous mercats i internacionalització d’empreses http://www.gmlnewmarkets.com/index.php/es/) amb l’Ajuntament de Mataró, el Consorci del Port de Mataró (http://www.portmataro.org/) i Tecnocampus Mataró Maresme (http://www.tecnocampus.cat/).
El primer que hem de saber es que internacionalitzar les nostres empreses és possible. I per fer-ho possible hem de canviar dues coses: la nostra percepció i la nostra actitud. Necessitem creure-hi,  i necessitem tenir visió global.

Hem de tenir clar també que aquí no valen paraules sinó tenir una visió, fer camí i estar disposat a pagar el preu necessari (no hi ha resultats sense inversió). S’ha de fer tot un treball previ que és indispensable per afrontar el procés d’implantació en un mercat nou com pot ser el de la Florida, i que ens permeti dimensionar be els riscos, doncs la sola intuïció no garanteix l’èxit.

L’ impuls a la internacionalització de la que sovint parlen les institucions i governs, no funciona mai si no sabem perquè hem de sortir i si no sabem aproximar-nos a l’entorn del mercat a on volem anar. Perquè no estem parlant d’una decisió ocasional presa per solucionar un mal moment en el nostre mercat actual, sinó d’una voluntat de presència estable en un nou mercat. I amb aquest objectiu, es tracta de treballar per cercar contactes que ens estructurin agendes de valor fora dels circuits habituals dels organismes oficials, aconseguir una base estable de clients, i de crear filials, sucursals o trobar partners. És important tenir en compte per tant, que el repte de anar a altres països no és una fugida ni una escapada, sinó una opció de creixement i expansió natural. Hem de crear un full de ruta que busqui modernitzar el procés empresarial i generar un ecosistema de relacions i elements que puguin ajudar-nos en el mercat destí.
La internacionalització és sobre tot una actitud. I hi ha dos factors especialment importants, a més de l'anàlisi i de l'opció que es triï a nivell estratègic, que determinaran l'èxit o fracàs del pla: l'equip i la forma en què ens organitzem.
Són molt importants els factors següents:
·         Visió comuna
·         Compromís
·         Participació de l’equip
·         Estratègia
·         Competències de l’equip per actuar en incertesa i pressió

Al final, l'autèntic repte és globalitzar la ment de l'organització. Qualsevol organització que vulgui sortir a fora ha de tenir en compte una sèrie d'aspectes que poden dificultar la implantació d'un pla d'internacionalització si en la companyia no ha existit històricament una trajectòria internacional. Ser una companyia global implica canviar molts processos i formes de treball, i la resistència al canvi en aquest aspecte pot ser molt gran. És essencial també conèixer la idiosincràsia i el llenguatge de l’entorn en el que ens mourem. Per això dic que la internacionalització és, en gran part, una actitud.

Les nostres empreses no tenen altra sortida que la internacionalització, obrir nous mercats; i fer-ho bé, amb un coneixement adequat de l'entorn, mesurant els riscos, de la mà de qui té experiència i pot oferir contactes adequats i una bona interlocució i suport de les institucions d'aquell mercat. I el Sud de la Florida és una zona extraordinàriament interessant per diverses raons, però destaca sobretot el fet que és una porta no només per a la resta dels EUA, sinó la plataforma més important per al mercat Llatinoamericà. Miami és avui la capital de negocis d'Hispanoamèrica, seu de moltes multinacionals i de les principals empreses dels països emergents del Sud del continent americà, i és el principal destí inversor del capital iberoamericà.

La idea és establir de manera permanent i intensa un intercanvi empresarial entre el Sud de la Florida i Mataró-Maresme-Catalunya. Per això aposten també les institucions i organismes de representació empresarial d'ambdós territoris. Gran oportunitat, no ja per a Mataró, sinó per a tot el país. 


L’alcalde de Mataró, Joan Mora, en la clausura de la Jornada d’Internacionalització

No hay comentarios:

Publicar un comentario