domingo, 3 de febrero de 2013

AL VOLTANT DE LA CORRUPCIÓ: POSEM-HI UNA MICA DE CONSCIÈNCIA EN TOT AIXÒ


Quan fa tres anys anunciava la meva marxa del grup municipal del Partit Popular a l'Ajuntament de Mataró en roda de premsa pública, vaig dir que no podia seguir formant part d’una organització profundament corrupta, que havia vulnerat amb la seva operativa gran part dels valors que predicava i que, a més, exigia als seus càrrecs electes municipals que col·laboressin a finançar el partit de manera irregular, ja que demanava que destinéssim els recursos públics que ens pagava l’ajuntament per fer política local a mantenir l’estructura de la cúpula del partit a Catalunya.
Personalment no vaig voler acceptar aquella imposició, i menys encara quan se m’obligava a escollir entre els valors que em movien en la meva acció política i la servitud a una direcció antidemocràtica que no dubtava en fer servir qualsevol trampa per tal de reprimir i eliminar les veus discrepants. Per això vaig fer el necessari per impedir l’accés de la direcció catalana del partit i els seus comissaris polítics als fons del grup municipal, el control dels quals era el seu gran objectiu, intentant garantir la seva destinació al seu ús legítim, l’acció política a Mataró i per a Mataró.
Aquests dies, en mig de la voràgine de brutícia en la que estem immersos, no he pogut evitar pensar que, en aquell moment, ni un sol periodista o mitjà de comunicació va atendre la meva denuncia, tancant tots ells files amb el sistema i el totpoderós partit. 
He reflexionat molt sobre el que va passar. Possiblement em vaig equivocar, entre moltes altres coses, enfrontant-me a una maquinària implacable i allargant un conflicte que va deixar pel camí massa energies, il·lusions i cadàvers polítics de gent valuosa, i hauria d’haver marxat molt abans de manera anònima i callada deixant pas a qui se sentis còmode amb aquella manera de fer política, incompatible amb la meva perspectiva sobre la vida i les organitzacions.
Recordo que quan era un vailet que no aixecava un pam de terra, em quedava amb la boca oberta escoltant el meu avi parlar amb passió de la defensa dels seus ideals de justícia i llibertat, la lluita sindical, la república, la guerra civil, la presó.....Hi havia quelcom fantàstic en el seu sentir, que em deia que jo també el volia igualar quan fos més gran.
Aquella energia que movia al meu avi crec que em va portar anys després a dedicar una part de la meva vida al que ja llavors vaig identificar com “la política”. Ara, acabada aquesta experiència, puc dir que si ja es prou difícil fer política “autèntica”, política amb majúscules, al servei de la societat i de les persones, més difícil encara és que els qui tenen el poder actuïn amb consciència.
Ningú n’està eximit de cometre errors, dins de cadascú de nosaltres hi es tot, lo bo i lo dolent; tots som capaços, en un moment donat, de fer allò que ara ens pot semblar inacceptable. Justament per això no hem de jutjar ni criticar; perquè a més, quan ho fem, sovint veiem reflectit en l’altre allò que no estimem de nosaltres mateixos. Tots podem també ser víctimes de la nostra glòria, i generar un personatge que ens acabi menjant. Però hem de tenir consciència d’això. Aquesta és la clau. Ens falta consciència. Tenim tecnologia, coneixement, però la consciència no la hem desenvolupat igual, i això fa que moltes decisions que prenem estiguin buides de sentit.

És la consciència la que fa que no aguantis més estar dins una estructura perversa, que no valora a les persones sinó que les utilitza per a fins que no tenen res a veure amb la millora de la vida de la gent. És la consciència la que fa que t’atreveixis a mirar les coses des d’un altre punt de vista que no sigui el que et diu el que mana; la que fa que no baixis el cap i mantinguis el criteri del que entens just quan el poder et vol imposar el que “convé”; la que et fa decidir que no vols ser un mer producte del sistema. Això és fonamental: aprendre a mirar d’una altra manera, deixar de mirar com volen que mirem i deixar de fer el que volen que fem. Decidir viure la teva pròpia vida només es pot fer des de la consciència que et fa assumir la responsabilitat de prendre la veu i la paraula.
Espero que el que està passant ens faci veure a tots plegats que no podem seguir així, que hem de canviar la manera de pensar i d’interpretar el món. Si quelcom de menyspreable te la inacceptable situació d’irregularitats protagonitzada per la classe política actual i la seva incapacitat per aportar solucions als problemes que patim, no es ja que robin o enganyin, sinó que poden provocar que la gent perdi la il·lusió per exercir el seu dret a dir el que creu i exigir el que vol, i que es desinteressi definitivament pels assumptes de tots, cosa que seria molt greu i suposaria un pas enrere d’imprevisibles efectes. Es important que no llencem per la finestra el sacrifici, l’esforç i fins i tot la sang de moltes persones de generacions anteriors per tenir dret a veu i vot, per molt que la irresponsabilitat dels dirigents actuals posi en qüestió la democràcia actual. Per fer-ho possible cal que recuperem individualment el sentit de les nostres vides, que recuperem la vocació del que de valor podem aportar al món. Necessitem reordenar prioritats, i fugir d’un model consumista que ens han imposat, que ha fet que perdéssim la nostra condició de persones originals, amb projectes propis i plens, i passéssim a ser peces fotocopiades només aptes per a consumir, peces que no comptàvem per res, per molt que ens comptin cada quatre anys les paperetes que dipositem en una urna per seguir legitimant aquest sistema regit per la cobdícia i la irresponsabilitat.
Siguem optimistes però. De ben segur haurem après moltes coses del que ha passat, que ens faran tornar a la nostra essència de compromís i amor. Com ve a dir Stefan Zweig a “Los ojos del hermano eterno”:
Fes el teu camí, intenta no fer mal a ningú, segueix la teva vocació, el teu cor; procura, des de la millor de les intencions, ésser coherent  amb el que penses.....”


No hay comentarios:

Publicar un comentario